شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳

عضو هئیت علمی دانشگاه هنر تبریز؛

تغییر الگوی کتابداری و کتابخوانی، ضرورتی که به درستی از سوی نهاد شناسایی شده است

تغییر الگوی کتابداری و کتابخوانی، ضرورتی که به درستی از سوی نهاد شناسایی شده است

عضو هئیت علمی دانشگاه هنر تبریز گفت: تغییر الگوهای فکری، ذهنی و رفتاری کتابخانه‌های عمومی و جهت‌گیری کتابداران برای ارائه مفاهیم طراحی خدمت ضرورتی است که به درستی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تشخیص داده شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، سیدعلی فارغ، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تبریز در حاشیه برگزاری کارگاه‌های پنجمین دوره مدرسه تابستانی با موضوع «طراحی خدمات برای کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی» اظهار داشت: موضوع طراحی کسب‌وکار مسئله‌ای نوظهور در دنیا و نیازمند آموزش است. از این رو کتابخانه‌های عمومی به عنوان نقطه صف تلاش می‌کنند اتصال کتابداران به شهروندان را تسریع و درک عمومی نسبت به خدمات را افزایش دهند و این گفتمان را در جامعه جانمایی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ورود کتابخانه‌های عمومی به موضوع کسب‌وکار تداخلی در رسالت بقیه نهادها ایجاد نمی‌کند، گفت: اساس کار کتابخانه‌های عمومی ارائه خدمت و آگاهی‌بخشی، ترویج و ارائه آموزش‌ است و موازی‌کاری در زمینه‌های فرهنگی-اجتماعی بسیار تأکید و توصیه شده تا دستگاه‌های فرهنگی زمینه‌های لازم برای جانمایی موضوعی را فراهم کنند.

وی افزود: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی همپای سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور مربوط به کسب‌وکار توانسته‌اند با بسترسازی مناسب در راستای حمایت از مشاغل خرد، از عهده این مسئولیت برآیند و در طراحی ارائه خدمات برای کسب‌وکار دوره‌های مختلف آموزشی برگزار کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تبریز در پاسخ به این پرسش که آیا کتابداران اطلاعات و دانش کافی در این خصوص را دارند، گفت: امروز پس از طی ۵ دوره موفق برگزاری آموزش‌های کسب‌وکار با کتابدارانی صاحب نظر و اهل مطالعه مواجه هستیم و به یمن تمهیداتی که در حوزه آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اتخاذ شده، این دوستان آمادگی لازم را برای اجرای موفق طرح‌های کسب‌وکار را دارند.

وی در خصوص مهارت‌ها و تخصص‌هایی که کتابداران در این دوره‌های آموزشی کسب می‌کنند، گفت: در این مدرسه تابستانی هر سه مقوله طراحی خدمت از جمله تعریف‌شناسی موضوع طراحی خدمت، گونه‌شناسی طراحی خدمت و روش‌شناسی به دوستان عرضه می‌شود. کتابداران در دو روز اول با مفاهیم تعریف‌شناسی و گونه‌شناسی آشنا می‌شوند و در ادامه آموزش‌ها در قالب کارگاهی ارائه و توانایی کتابداران سنجیده می‌شود.

مدرس دانشگاه با تأکید بر ضرورت تغییر در پارادایم کتابداری و کتابخوانی، گفت: این موضوع توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به درستی تشخیص داده شده و جهت‌گیری کتابداران برای ارائه  مفاهیم طراحی خدمت ضروری است و در هر مسئله‌ای که آموزشی وجود دارد می‌توان آینده روشنی را برای آن موضوع متصور شد.

وی در پایان با اشاره به اقلیم جغرافیایی مناسب اردبیل برای برگزاری دوره‌های مدرسه تابستانی، از همکاری و هماهنگی عموم مسئولین برگزاری پنجمین دوره مدرسه تابستانی تقدیر کرد.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 7 =